.... život, ten miluje toho, kdo miluje a zapomíná na ty, kteří zapomínají milovat.

Srpen 2018

Špicberky trošku jinak

22. srpna 2018 v 10:46 | Luboš |  Cestopisy
V únoru byl konečně čas se rozmyslet, kam tento rok vyrazit za dobrodružstvím a po dlouhém vybírání jsme se s Jirkou a Danem shodli na Špicberkách ( Svalbard). O pár dní pozdeji byli shodou okolností v akci letenky na Špicberky a to bylo znamení , že tam musíme. Letěli jsme 7.8.2018 z Berlína a mezitím čerpali spoustu informací co tam ten týden budeme dělat. Velice důležité je, si také předem vyřešit povolení na zbraň a zarezervovat si jí v půjčovně.
V srpnu je na Špicberkách teplé počasí (přes den okolo 6 stupňů a v noci okolo 1 stupně), proto jsme si nemuseli brát tolik teplých věcí a ani žádné do extrému. Měl jsem sebou také několik novinek od firmy Husky na vyzkoušení .
Letadlo s námi přistálo v 1 15 ráno a tady bylo světlo jako ve 3 odpoledne . Je tu polární den a musím říct první dny to bylo divný a matoucí, ale dá se zvyknout i na horší věci. Hned u letiště je kemp, kde jsme hned postavili stan a šli spát. Ráno jsme šli směr město kolem přístavu a zkoušeli stopovat a ejhle , šlo to. Je to tu tím známé, že vás z letiště svezou těch pár km do města. Tady jsme si v klidu koupili plynovou kartuši , vyzvednuli zbraň a dokoupili jídlo v moc dobře vybaveném supermarketu. Na zítra máme objednanou loď do Pyramiden, což je bejvalé ruské město kde se těžilo uhlí, a bylo potřeba si vše potvrdit u nich v kanceláři. Nějak jsme měli sucho v puse a byl čas na pivo, jak české viď, tak jsme zavítali do krámu kde jsme si jich pár koupili a paní nám napsala počet na letenku a vysvětlila, že už jich máme jen 18 na celý svůj pobyt, jako vážně? No co se dá dělat, ještě že Jirka zabalil 2 lahve z Čech. Na mapě jsme našli zavřený důl na uhlí, tak jsme k němu asi po hodině došli a hlavní budova byla v rámci mezí zachovalá a šlo jí celou projít i když všude bylo dost zakazujících cedulí. Důl byl samozřejmně zavalenej a zabedněnej ledem. Škoda. Po cestě zpět do kempu jsme se stavili v kostele a na zdejším hřbitově, který byl opravdu maličký. V kempu jsme si uvařili večeři a šli spát , ptž jsme vstávali brzy ráno na loď.
Ještě že jedeme takovou malou bárkou pro 20 lidí. Výhledy nebyli úplně nejlepší,protože byla trošku mlha , ale i tak ta krajina je velice svérázná. Asi po 2 hodinách klucí z Filipín, vytáhli gril a začali nám dělat oběd. Což jsem zapoměl zmínit posádku lodě, kapitán Filipínec, obsluha lodě Thajka a dva Filipínci a průvodkyně byla potomek indiánů na ůzemí Utahu v USA. Uffffff. Po fantastickém obědu, kdy byl losos, maso, chléb, rýže a zelenina jsme zastavili u ohromného ledovce , kde jsme pozorovali polárního medvěda. No neskutečný , jak to zvíře je ohromný a nádherný. Kousek od lodě plaval led, tak jsem zrovna Jirkovi říkal , jak bych si jako nějakej ruskej generál nechal vozit led do vodky a oni zrovna přinesli whisky s arktickým ledem, který vylovili. No neskutečný. Poté byl už čas jet do Pyramiden. Již z dálky to vypadá opuštěně. Dříve tu žilo až 1000 lidí, většinou horníků a "užívali" si tady život. Měli tu krásné ubytovny, bazén, tělocvičnu, hotel, prádelnu atd. Celkově docela velký. Měli jsme dvouhodinovou prohlídku a musím říct , že soudruzi to měli docela vychytané a některé prostory mě opravdu překvapili. Bylo i fajn , že to tu vše nechali původní, což přidává na autenticitě. Po skvělé prohlídce jsme se posadili na lavici a odpočívali. Přisedl si jeden pán s krásným starým psem a zjistili jsme , že je to Čech a pracuje tu jako kapitán lodi a pejska si adoptoval, protože jinak by ta stará fenka byla zastřelená.Chjo. Vyprávěl nám jak to tu chodí a jeho poznatky. Docela hodně zajmavý. Byl čas na rozloučení a jít směr Blue lake , který je 6 km. Prý je tam chata a je zamčená , což nám nevadí , protože máme stan. Cesta byla hezká a klidná. Chata byla otevřená, což bylo fajn. Připomělo mi to chatky na Ukrajině v Karpatech. Heheheheheheh. Začali jsme dělat večeři a pak i oheň. To ticho bylo neskutečný. Dal jsem si doutníček a psal deník a užíval ten klid a ten výhled na krajinu. Fascinující.Nemuseli jsme držet ani hlídky kvůli medvědovi. protože barák byl dobře řešený. Ráno jsme si dali snídani a vykopupali se v jezeře, mělo asi dva stupně, moje nervy, ale dali jsme to. Loď nás má vyzvednout v Pyramiden okolo 16 00 a my tam byli už v 11, protože jsme si chtěli projít ještě několik budov , kam nás předtím nechtěli pustit. Třebas prádelna byl opravdu skvost pro URBEX , bazén to samé. Po cestě zpět jsme na lodi usnuli jak malý klucí. V Longyearu, jsme zašli na točený pivo za 200 kč , docela nám naložilo a upřímně mám jen mlhavé vzpomínky z muzea z polárních expedicí. Po cestě jsme koupili dalších 18 piv a lahev standartu a co ti budu povídat, večer byl neskutečný :-) Mimochodem bylo co oslavovat , přeci jen, nevíme kdy sem pojedeme znova. Ráno jsme se tak nějak posbírali a šli na naleziště fosílíí. Týýý jo ani bych nevěřil jak nás to bude bavit. Našel jsem dvě nádherný a hned si je zabalil do baťůžku. Při vší síle jsme vylezli na veliký kopec nad městem a užívali jsme si nádherný výhled. Dali jsme si oběd a šlapali dále, myslím , že mi Špicberky budou chybět. Dolů jsme sešli druhou stranou a potkali pár turistů s kuframa, moje nervy.Ufffff. Měl jsem chuť se ještě vykoupat v moři , ale nebylo zrovna moc klidné a čisté. V kempu jsme dobalili poslední věci a dopili poslední piva a šli na letiště . Let do Osla byl krásný, protože jsem ho celý prospal.

Kurz : 1 NOK - 2,74kč

výlet na lodi 1200 NOK
točené pivo 64 NOK
sýr 100g 20 NOK
půjčení zbraně 190 NOK na den (byla z roku 1938)